God jul!

Nå har jeg vasket gulvet, og jeg har båret ved *s*
Neida, det har jeg ikke det! De siste ukene har gått med på Roy sine eksamensforberedelser, og å få utvidelsen av boligen ferdig, så det enste jeg har fått gjort er å koke smultringer! Ungene begynte å bli utålmodig og fant frem juleeskene selv de, så at det står røde nisser overalt er ikke min fortjeneste. Åja, vi har pyntet pepperkakehus! Det har vi, litt pust i bakken må vi jo ha!

Årets julebrev skulle vært sendt i går, hvertfall i følge posten om det skal nå frem til jul, men her sitter jeg med nesa full av støv etter dagens febrilske rydding når gangen endelig er ferdig, klar for å printe det ut! Men nei, skriveren krangler! Så vet dere hva? Jeg fant meg ett glass vin og fant ut jeg kunne pusse støv av bloggen også, siden jeg først er i gang! Så her kommer årets julebrev i bloggen. Jeg kan skryte på meg at jeg er økonomisk og miljøvennlig i samme sleng 😀

IMG_9927De årene vi ikke feirer jul sammen med mormoren, pleier vi å ha mini-jul sammen, med julemat og julepakker. I år kunne jeg by på egenslaktet gris, poteter jeg har plukket selv og eplecider av epler jeg har plukket på gården. Noe som er plukket ut av mine barndomsdrømmer.

Hver eneste jul begynner jeg å mimre. Det er så enkelt å huske hvor vi var forrige jul, hva ungene drev med og hva vi øvde på, og denne julen ser vi ekstra godt hvor stor Leo har blitt. Han holder på å miste sin tredje tann, har fått sin første nye tann, han skriver sitt eget navn og kjenner igjen flere bokstaver. Han regner på fingrene, spør om alt og kommer med flere gode refleksjoner. Han er fortsatt en veldig god storebror, selv om husets snart 4-åring kan være litt av en utfordring. Til mors store glede har han begynt å vise interesse for videospill også, og gleden var stor da han fikk spillet “Skylander” til jul av mormoren! 

10592964_559263254197235_8583344047504597345_nVi har så smått begynt å lære de litt om penger. Som alle andre unger skal jo alt kjøpes. “Å kan vi få sånn og kan vi kjøpe sånn”, og i stedet for å si nei hele tiden, eller “ønsk deg til jul/bursdag” har vi begynt å gi de små jobber som de kan tjene penger på. Leo er i hønsehuset hver dag og sanker egg, selv om han er litt redd for hanen som kneip han i kneet en kveld! Så får han 20 krooner hver søndag, som han ivrig legger på sparegrisen sin. Den var han nemlig i banken og fikk da vi opprettet konto til de, og jeg fortalte at jo mer penger han sparte, jo mer penger ville banken gi han! 

Lillesøster er midt i trassalderen, og kan gå i fra å være supersøt og sjarmerende, til illsint og hysterisk. Selv om vi kjenner igjen fasen fra da Leo var i samme alder, er det stor forskjell på jente og gutt. Der han var sint, er hun hysterisk dramatisk! Men hun er jo søt da, og vet akkurat hva hun skal si eller gjøre for at de voksne skal bli glad. En liten prinsesse med rosa tyllskjørt, bustete hår til alle kanter og med en angst for å bli møkkete på hendene. Skal bli morsomt å se hva det blir av henne i tenårene! Snakke for seg kan hun hvertfall, og det hele tiden! Hun er ikke like ivrig på å spare penger som broren, og det er egentlig like greit. Hun har ikke fylt 4 år enda, så det kommer nok etterhvert. 

Fredag 19. Desember skal vi utvide familien atter en gang. En liten rasemiks av en valp kommer med fly helt i fra Spania, bare 3 mnd gammel. Vi har adoptert henne i fra et Rescue-Center, og gleder oss veldig til å bli kjent med henne. Noen påstår jeg har nok dyr nå… I år jeg nemlig tatt til meg 2 hester og nesten 40 høner og haner! Alle bortsett fra en hane er slaktet, mens hønene tripper rundt sammen med en diger hane og legger egg til oss hver dag. Namnam. Leo var litt redd vi skulle slakte hestene også, og ble veldig lettet da han skjønte at vi ikke skulle det. Nå venter vi bare på våren så vi får vært litt cowboyer!

Men først må vi komme oss gjennom vinter og mørketid. Jeg har ikke hatt tid til å få noen vinterdepresjoner enda, og ikke rekker jeg få det heller. Dyr må stelles og fores, så jeg blir pent nødt for å kle på meg tøy som hadde fått Ole Brum til å virke slank, og vralte ut om det er 2 blå eller 20! Hurra for vinter og masse god mat, vin og spillkvelder og hvem vet, kanskje jeg faktisk begynner å gå på ski denne vinteren?! 

God jul alle sammen, og måtte det nye året ha med seg mye latter og glede.
Klemmer fra Roy, Lene, Leo og Ronja.

Så, det var årets julebrev. Print det ut om dere vil, jeg må i fjøset og stelle gris!

Godt nytt år!!

Jeg oppsummerer året i julebrevet jeg sender ut, og siden alle har lest det nå, kan jeg legge det ut her som årets nyttårspost 🙂

                                                                                                        Østre Kise Gård Julen 2012

Ja nå er det jul igjen, ja nå er det jul igjen, og jula varer helt til påsken!
Her kommer årets julebrev, en tradisjon jeg startet i fjor som jeg håper dere setter pris på.

2012 startet med Ronja sin første bursdag

Vi samlet slekt og venner og feiret med kaker og ballonger. Vår lille solstråle som begynte å gå så tidlig, som er så glad i mat og som stort sett alltid er blid, er nå blitt en bestemt og sjefete liten frøken. I august ble hun barnehagejente og tilvenningen gikk som en lek. Det hjalp nok stort at hun hadde storebror i nærheten, for han passet henne som en hauk og forlangte at hun skulle være med ham hele tiden. Etter hvert gikk det seg til, og hun har nå sin egen lille venneflokk som hun koser seg med. I mars var hun hos frisøren for første gang, og satt fint hele tiden. Hun er en veldig jentejente som liker å pynte seg, hun liker rosa, hun liker prinsesser og hun er veldig glad i dukkene sine. Flink til å leke for seg selv og kan styre lenge med babyene sine, skifter bleie på de og gir de mat og vann.

Det er rart å se hvor fort tiden flyr, og om bare 1 mnd skal vi feire hennes 2. bursdag. Hun var litt treg ute med å begynne å prate, men nå kommer det nye ord nesten hver dag og hun er flink til å sette dem sammen til små setninger. ”Den er min” er mye brukt, sammen med ”Nå er det mat”. Høflig er hun og takker alltid når hun får noe, og når hun går i fra matbordet.

I februar tok jeg Leo med meg på togtur til Oslo.

Det var utrolig stas for en liten gutt. Det er ikke allverdens som skjer i en liten bygd som Nes, så øynene var store da han fikk se alle menneskene i Oslo, det høye tempoet, trikker og busser, politibiler med blålys og sirener og alt det andre som foregikk rundt ham.

Han er en snill og aktiv gutt, som har sluttet med både bleie og smokk. Begge deler bestemte han seg for å slutte med selv. Det hjelper nok å ha en lillesøster, som jo er baby i hans øyne, og han vil jo ikke være baby! Han er jo stor gutt! Så stor gutt at han har begynt med svømming sammen med barnehagen. Vi kjøpte badebukse og armringer til ham og var spente da han dro. Han får masse skryt, er ikke redd for vannet i det hele tatt og svømmer frem og tilbake på dypet. 3 år, og ingen baby lengre, og det er jo litt rart for oss foreldre å se sin førstefødte bli mer selvstendig, med et behov for å klare ting selv. I oktober var han hos tannlegen for første gang, og var så flink og gapte så høyt at kjeven nesten gikk ut av ledd. Og det før tannpleieren hadde spurt han om å gape! Han er en ivrig liten kar, og veldig glad i å være flink.

I sommer var vi med på litt av hvert, selv om det regnet mye. Vi har en liten dyrepark bare 20 minutter å kjøre hjemmefra, hvor de har alt i fra hester og gjess, til struts og kaniner.

Ronja elsker dyr! Alt som har fjær eller pels, eller som lager en morsom lyd skal hilses på. Hun er ganske uredd av seg og lite skvetten så hun syntes det meste er morsomt. Broren er litt mer skeptisk, så vi var spente når han ble spurt om han ville ri. Men klart han ville ri, han tok på seg hjelm med en stolt mine og holdt seg godt fast. Han fikk flere runder på en veldig snill hest, og følte seg nok som en flink cowboy.

Det var ikke store sommerferien vi hadde i år, men vi koste oss masse hjemme. Vi bor jo så deilig til med en stor gårdsplass som ungene kan løpe fritt på, og vi har skoger rundt vi kan gå på turer i. De er flinke til å bruke de små beina sine og de har god fantasi begge to.

På Hamar oppdaget vi Lekeland.

Utrolig stas for de små å kunne boltre seg i klatrevegger, hoppeslott og rutsjebaner, og et lite avbrekk for foreldrene med all den gratis kaffen du orker.

Hverdagen på Kise Gård er rimelig rolig og 2012 har vært et godt år. Bortsett fra ett og annet magevirus og noen rennende neser har vi hatt det godt.

Uheldigvis ble vår elskede hund syk i desember, og måtte avlives. Tapet var stort og sorgen vond, selv om ungene taklet det bra. Vi fortalte Leo at han var blitt en stjerne, og det syntes han hørtes fint ut. Det er de to små som får oss gjennom alt, som får oss til å smile hver dag og som gir oss mye latter med sine rare spørsmål. Leo spør jo om ”hvorfor det” til det meste, så da er det bare å ta på seg tålmodighetskappen og gi seg tid til å reflektere litt selv også.

Roy og jeg har fått oss et par turer bare oss i år. Vi hadde oss en fin tur på Elverum Camping sammen, og en skikkelig kjærestetur med hotell og god mat i Bergen. Det er viktig med kjærestetid også.

Nå er det siste innspurt før jul. Jeg baker og styrer, og Roy og ungene smaker og koser seg. Begge er hjemme fra barnehagen i dag og skal få være med på kjøpesenteret og handle de siste julegavene.

Så da gjenstår det bare å ønske dere alle en god jul, og håpe at alle får et godt nytt år i 2013.

Julehilsen i fra Lene, Roy, Leo og Ronja.

Juleferie

Det beste med juleferien er at man kan gå i pysj hele dagen og at ikke noe haster.

Det ble ikke noe pepperkakehus i år. Eller, hus ble det, kirke faktisk, men den ble aldri pyntet. Vi var syke på tur og når vi måtte avlive Mango gikk liksom alt litt i stå. Men jeg hadde likevel lovet Leo at han skulle få spise kirka når julaften var ferdig.

20121229121439549

Først i dag kom vi på det, så jeg tok det ned fra hylla og satte det foran ham. Han så litt forvirret på meg en stund, før han begynte å gnage løs, så pepperkakesmuler og knekk sprutet rundt øra hans. Han ELSKER pepperkaker! Lillesøsteren fikk tårnet. Hun er ikke så glad i pepperkaker, men er veldig glad for å bli inkludert 🙂

Vi går altså i pysj enda.
Roy var ute i snøen med Ronja en liten stund, men så ble hun sliten og ville sove senga 🙂 Nå sover de begge, mens Leo ser på tv.
Planene for nyttårsaften er endret, så jeg slipper å stresse med mat og pynt. Vi tar heller med oss ungene til Mette og gjengen. Må likevel ut å handle litt, og så har jeg et gavekort som brenner, så jeg får vekke Ronja og Roy snart så vi får kommet oss ut en tur før det blir mørkt igjen 🙂

Ha en fin dag, alle 🙂

Kalkunmiddag

Gjett om det ble godt da!!
Jeg hadde sjekket litt rundt på nett og kombinerte tips fra Jamie Oliver og Matprat.no. Alle har sine meninger, og nå har jeg min. Jeg stuffet den ikke med noe, men gav den en smørmassasje og drysset på salt og pepper. Innmaten kokte jeg kraft på, og sammen med stekeskyen lagde jeg en fantastisk god saus! Fuglen fikk selskap av stekte potetbåter, rosenkål og tyttebær, og jeg mumset meg gjennom to digre porsjoner. Skal absolutt gjentas!

Mormor leste bøker for Leo til halsen ble tørr, mens Ronja stort sett er limt fast i fanget mitt. Hun har ikke helt evnen til å leve seg inn i bøker enda, så hun blir fort urolig, men Leo elsker å bli lest til og blir sittende til man ikke har pust igjen 🙂

mormor

I dag skal ungene være noen timer i barnehagen og leke med vennene sine, før vi skal på 3.dags middag hos svigersene. Jeg skal vaske og brette det berømte berget med klær, som aldri tar slutt, og få gjort litt i huset som jeg ikke får gjort når barna er hjemme 🙂

Ha en fin dag da, dere, og fortsatt god romjul 🙂

2. juledag

Hei dere, håper dere har en fin 2. juledag.
Her er gjengen fortsatt litt skral, det er bare jeg som er frisk 🙂

20121226101521389Syk mann og syke barn, men min mor sendte melding om at hun var bedre i dag, så kalkunen står å koser seg i ovnen og jeg gleder meg til å samle alle rundt bordet. Jeg har til og med kokt kraft fra bunnen av, og er superspent på resultatet!

 

Julaften 2012

jul1

Ronja sovnet med et lite klynk på sofaen halv syv i kveld og ble båret til sengs av faren. Storebror tuslet trøtt etter og siden har vi ikke hørt en lyd. Gårsdagen var fryktelig spennende for de. Leo blir jo så spent at han ikke vil ha mat, og begge ungene eksploderte av glede da Nissen endelig kom!jul2Vi fikk en veldig fin julekveld sammen med oldeforeldre og besteforeldre, med god mat og en diger haug med pakker som det tok litt tid å jobbe seg gjennom. Ungene var så fulle av inntrykk at de ikke sovnet før halv ni på kvelden. Natten ble ikke særlig god, slik den ofte blir når ungene er for sent i seng, så vi var en trøtt gjeng som stod opp i dag. Derfor har det meste av dagen gått til å hvile seg, leke litt og vi har lest masse! Vi har spist pizza og grovbrødskiver med leverpostei, rimelig leie av julemat, og alt i alt er vi veldig fornøyd med julen 2012.

I morgen har vi invitert min mor og mannen på kalkunmiddag, men det er litt sykdom på alle kanter så vi ser morgendagen an. Nå håper jeg at natten blir god, og at ungene sover litt lenge i morgen. I kveld skal vi spise chips og sjokolade, for det er vi ikke lei, og så skal vi Netflixe oss gjennom kvelden 😀

Fortsatt god jul, lesere 🙂

 

God jul, alle sammen

Da barna hadde lagt seg i går, tok vi inn treet og pyntet det, og etterpå hang vi opp strømpene som vi hadde fylt med et par småpakker og litt godis.

Øynene var store på de begge, og jeg kunne kjenne spenningen fra de begge da de begynte å åpne hver sin strømpe.

leo ronjaDet er helt fantastisk å feire jul med barn 😀

Nå er pentøyet strøket og hengt opp, og jeg skal straks pakke en overnattingsbag til oss, før vi skal bade og dusje og gjøre oss klare til å reise til besteforeldrene. De små skal være med Roy og bestemor på gravene og tenne lys, en fin tradisjon som jeg husker selv fra jeg var liten.

God jul, alle sammen, jeg håper dere alle får en koselig julekveld akkurat slik dere ønsker den 🙂

 

Se min kjole, og Spiderman!

Jeg har en tante i Trondheim som er utrolig flink til å sy, og min mor hadde ordnet det slik at hun skulle sy klær til mine søte små, noe som ikke alle har.

søskenRonja fikk søt og rosa forklekjole, og Leo fikk Spiderman-busserull. Storfornøyd begge to, og jeg gleder meg til å se Ronja med noe annet under enn ullundertøy 🙂 Jeg fikk lov å ta den av henne og henge den i skapet til rett anledning, mens Leo suser enda rundt i sin busserull, kjempestolt!

Om en times tid kommer svigersene og henter de, og klokka fem kommer Mette og mannen for å spise pinnekjøtt med oss 🙂 Det lukter så untrolig godt her nå, og jeg lagde multekrem bedre enn noen gang, av tante Trondheim sin oppskrift 🙂

Så det er vel på tide å hoppe i dusjen og stryke juleduk, så alt er klart 🙂 Gleder meg til barnefri og voksenkveld!

 

 

Julestemning

385646_277441389046091_1497871675_nMens ungene er i barnehagen holder jeg på med de siste forberedelsene til jul. Jeg har fylt julestrømpene og laget kakemennkaniner, sunget julesanger og drukket julebrus 😀

Jeg har skikkelig julestemning! Det snør ute, vi har nisser overalt og selv om jeg ikke akkurat har vasket ned huset, så er det akkurat passe rent her også. Og jeg har så masse å glede meg til!

lille-lillejulaften har vi barnefri og invitert Mette og Odd Arne på pinnekjøtt. De er pinnekjøtt-jomfruer begge to, så jeg er spent på om de liker det 🙂

lillejulaften skal vi bare kose oss. Medisterkaker, julepølse, sylte, lammerull og lompe, julekaker og dessert, kanskje leke i snøen om det ikke er for kaldt, bare kose oss sammen. Når ungene er lagt skal vi pynte treet og henge opp strømpene. Jeg husker så godt magien fra da jeg var liten, da jeg våknet opp og Nissen hadde vært å pyntet treet som stod og blinket så fint i stua da jeg stod opp 🙂 Jeg elsker å føre tradisjon og magi videre til mine egne barn <3

Julekvelden skal vi tilbringe sammen med svigersene, og så blir vi over til første dag før vi reiser hjem og koser oss sammen med nye leker, kortspill og god restemat.

2. dag jul kommer min mor og mannen på kalkunmiddag 🙂 Har laget kalkun bare en gang for mange år siden, men jeg satser på at det går bra.

Torsdag og fredag er det vanlige dager og barna skal ha seg noen timer i barnehagen igjen. De er så glade i barnehagen og vennene sine, så vi er veldig glade for at de fikk tilbud om å komme 2 dager i romjulen 🙂

GOD JUL, ALLE 😀

 

Nytt år og året som gikk

Det meste oppsummerte jeg i årets julebrev, så jeg skal ikke gjenta meg selv for mye.
Året er snart over, og året gikk fort!

Dette var året uten drama, når alt skulle ordne seg. Dette var året vi slo oss til ro og begynte å bygge et rede vi kunne trives i lenge. Etter å ha reist så mye og flyttet så mange ganger, var det fint lite vi hadde med oss da vi kom til Hedmark; 1 baby, 3 katter, 1 bikkje og litt klær. Nå har vi klart å fylle hele sveiserboligen på Nes med alt vi trenger. Og ikke trenger…

Det føles godt. Jeg hadde aldri trodd at rutiner og faste rammer skulle være noe for meg, men jeg har jo aldri hatt det så bra som nå.

Etter at barselstiden var over, hadde jeg et stort behov for å få kroppen i gang igjen. Så i mars begynte jeg for alvor å bevege meg. Jeg kuttet ut muffinsene som hadde hjulpet meg å slutte å røyke, og la ut på lange og tunge trilleturer flere ganger i uken.
Bekkenet hadde vært vondt lenge, og etter et kjapt regnestykke fant jeg ut at i siste trimester hadde jeg spist i snitt 40 muffins i uka! Jeg la på meg 20 kg og følte meg ikke vel!

12 kg forsvant fort, og de siste 8 kg forsvant ved hjelp av lavkarbodietten. Jeg veier ikke lengre 53 kg slik jeg gjorde da jeg traff Roy, men jeg har aldri hatt det så bra med meg selv som jeg har det nå. Frisk luft, litt mosjon og et sunt kosthold gir meg en følelse av velvære og jeg nyter den følelsen. Nå unner jeg meg ett glass vin og ett kakestykke en gang i blandt, og har funnet det som skal til for å trives i mitt eget skinn 🙂

Dette året har på mange måter vært dedikert til familie og venner.
Helt siden tenårene har jeg vært mye for meg selv, gått mine egne veier og gjort mine egne greier og det har ikke akkurat knyttet tette bånd til noen. Jeg har alltid sagt at ting skulle bli anderledes når jeg engang fikk barn, og slik ble det.

Lillebroren min, Stian, var inne på de sammen tankene, og tilbrakte mye av feriene sine på Nes sammen med oss 🙂
Leo syntes det var stas med “onke Stigan” 😀

Jeg vil at mine barn skal ha mange rundt seg, slekt eller ikke, som kan sette sitt preg i livene deres på sine unike måter. Og jeg kjenner selv at det gjør godt for sjelen å stå litt stille i tiden uten for mye vandring.

Det var mange tanker som gikk gjennom hodet mitt da vi tilbrakte en uke i Bergen i mai. Det var stort å feire 17. mai sammen med slekt og venner, samtidig som det til tider var slitsomt å kjenne på alle spøkelsene fra en tid jeg nesten hadde glemt. Kontrasten da til nå var plutselig veldig stor!

Jeg tok på en måte et oppgjør med meg selv. Nå skal alt det gamle ligge bak meg, og fremtidige bergensturer skal utelukkende handle om alt det fine byen har å by på! 😀

Resten av sommeren gikk med til grilling og kos. Hedmarkingene klager over hvor dårlig sommeren ble, men bergenseren Lene ble nesten lei sommer og sol. Jeg elsker klimaet her! Det er så deilig å sitte ute i lyse sommerkvelder, dele en flaske Chablis og fnise til myggen jager deg inn igjen.

Leo ble plutselig så … gutt! og fikk være med på flere turer med skurtrøskeren. Storbonden på gården ble hans store helt, og han snakket ikke om noe annet enn Harald og trøskeren. Jeg ser en kårbolig i fremtiden 😉

Vi feiret 2 års dagen hans med stort partytelt, venner, ballonger, slekt og fløyter og lurte på hvor i all verden tiden var blitt av!

Og så kom høsten.

Leo begynte i barnehage 3 dager i uka, og etter en litt tøff start falt vi alle inn i de nye rutinene. Jeg fikk litt mer tid og overskudd, og jeg lurer på åssen det blir når begge ungene går i barnehagen i 2012!

Det er mye jeg er spent på når det gjelder det nye året.
Jeg syntes alltid det er spennende med et nytt år, og jeg setter meg alltid et par mål uten å legge for mye press på meg selv. Noen ganger er jeg flink, og andre ganger prioriterer jeg anderledes :p

Nå skal jeg ta med meg familieåret 2011 inn i budsjettåret 2012. Dette blir året vi skal rydde i, og jeg gleder meg til å kaste meg ut i det.

Jeg skal fortsette å nyte hvert sekund sammen med min fine familie og leve hver dag fullt ut  samtidig som jeg strekker meg mot et mål som kan gjøre fremtiden enda lysere.

God nytt år, kjære du, vi blogges i 2012 😀